דברי צוות המומחים

  • אורלי פיינה מנהלת תחום תזונה, קבוצת אסם

  • דורית שאלתיאל תזונאית, קבוצת אסם

לקוח יקר,

במידה ויש לך שאלה נוספת אנא מלא אותה פה ונשמח לענות על כל שאלה שלכם.
  1. למה הכוונה בלחם מדגן מלא?

    דגן מלא לעומת דגן מעובד הוא דגן המכיל את שלושת חלקי הדגן:
    נבט - החלק הפנימי שבו יש ויטמינים, מינרלים
    אנדוספרם- מכיל בעיקר עמילן המספק אנרגיה ובנוסף גם חלבון (8 – 12%).
    סובין - קליפת הדגן העשירה בסיבים תזונתיים. דגן מעובד מכיל בעיקר אנדוספרם ויש בו פחות ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים מדגן מלא.

  2. איזה שמנים מומלצים ביותר לשימוש?

    השמנים המומלצים ביותר הם שמנים צמחיים שבהם אחוז השומן הרווי(שומן אשר נחשב מזיק לבריאות הגוף) נמוכה. לתיבול מומלץ להשתמש בשמן זית ולבישול בשמו קנולה.

  3. מה צריכה לכלול ארוחה מאוזנת?

    ארוחה מאוזנת היא כזו הכוללת חלבון (עוף/בשר/ביצה), פחמימות (פסטה/תפוח אדמה/אורז/לחם) וירקות. היחסים בין אבות המזון צריכים להיות זהים. צלחת של מנה עיקרית לדוגמא צריכה להתחלק ביחס של 1/3:1/3:1/3 בין חלבון, פחמימות וירקות.

  4. עם איזה רוטב מומלץ להגיש סלט ירוק ולהציגו כרוטב בריא?

    הרוטב המומלץ הוא  רוטב על בסיס שמן זית ולימון. יש להפחית ככל הניתן במלח וסוכר.

  5. עם איזה לחם מומלץ להגיש סלט / או מנת בריאות?

    מומלץ להשתמש בלחם על בסיס דגנים מלאים (חיטה מלאה/שיפון/שיבולת שועל/כוסמת). ניתן להציע לחם קל למעוניינים.

  6. מהם הירקות הבריאים ביותר אותם כדאי לשלב בתפריט?

    הסוד בתזונה בכלל ובמיוחד בצריכת ירקות הוא בגיוון. ירקות שונים מכילים ויטמינים ומינרלים שונים וככל שתציע מגוון רחב יותר של ירקות כך יגדל מגוון הרכיבים התזונתיים. מומלץ לגוון ירקות מצבעים שונים – אדום, סגול, לבן, ירוק וכתום.

  7. למה מרק נחשב לבריא?

    בתרבות הישראלית המרק מאוד פופולארי ונחשב למנה מזינה בימות החורף. מרק מספק נוזלים, בד"כ מורכב מירקות ולכן מעשיר את התפריט בויטמינים ומינרלים. מרק יכול להוות מנת פתיחה (מרק ירקות /בצל) או מנה עיקרית (מרק עדשים + לחם). מרקים פחות מומלצים הם מרקים על בסיס שמנת.

  8. מדוע השמן משמין? האם יש להימנע משמן בכלל?

    השמן חשוב בתפריט היומי, הוא  מסייע לספיגה של ויטמינים ורכיבים חשובים נוספים ומשמשים בסינתזה של הורמונים ותרכובות נוספות. עם זאת התרומה הקלורית של שמנים גבוהה (9 קלוריות לגרם שומן) ביחס לחלבונים ופחמימות (4 קלוריות לגרם שומן) ולכן יש לצרוך במידה.

  9. איזה תחליפים ניתן להציע למי ששומר על דיאטה נטולת גלוטן?

    אורז, תירס, סויה, חומוס ושעועית. קמח על בסיס עמילן תירס, עמילן תפוחי אדמה, קמח  אורז מלא, קמח חומוס, קמח סויה.

  10. האם ניתן לשלב פסטה בתפריט דיאטטי ובריא?

    פסטה היא פחמימה מורכבת. שדרוג תזונתי של מנת פסטה ניתן לעשות במספר דרכים:
    שימוש בפסטה מחיטה מלאה
    תוספת רוטב מופחת שומן וקלוריות. לדוגמא רוטב על בסיס עגבניות עם מעט שמן זית